Op De Vlashoek gaan we uit van het unieke talent van elk kind. Om dit kracht bij te zetten volgt groep 7/8 dit schooljaar Talentlessen van Sandra Bolkenbaas (TalentDenken). De Talentlessen onderschrijven de visie van de school op talent. In de lessen worden de kinderen zich bewust van hun talenten. Ze ontwikkelen een groeimindset.
De groeimindset richt zich op verandering en gaat ervan uit dat oefenen zorgt voor ontwikkeling van vaardigheden. Het gaat niet om de hoeveelheid oefening maar om de kwaliteit van het oefenen. Bij een groeimindset worden uitdagingen omarmd, om daar vervolgens van te kunnen leren en verbeteren. Een fout kan gezien worden als een kans waar je van leert en moeite voor doet.
Daarnaast leren de kinderen om hun eigen leerproces inzichtelijk te maken aan de hand van de Leerkuil. De Leerkuil (Learning Pit) is een metafoor om inzichtelijk te maken hoe een leerproces verloopt. Als leerlingen beseffen dat het heel normaal is om ‘het even helemaal niet te weten’ (of sterker nog: dat dat erbij hoort als je iets nieuws leert) dan wordt het gemakkelijker om door te zetten wanneer iets nog niet lukt.
Wat voor de één een leerkuil is, is voor de ander misschien maar een klein putje in de weg waar makkelijk overheen gestapt kan worden. Maar als je simpelweg over een kuil kan stappen of springen ben je niet aan het leren. Je hebt geen moeite of inspanning hoeven leveren en je bent geen uitdagingen tegengekomen. Je komt dus alleen in de leerkuil terecht als de uitdaging groot genoeg is. De leerkuil haalt je uit je comfortzone en vraagt om inzet en doorzettingsvermogen.
De lessen worden +- eens per maand gegeven.